גישור עסקי

ייעוץ הנדסה ושירותי קונסטרוקטור מומחה במחירים ללא תחרות!

תוכן עניינים:

החל מהמאה ה- 18 תביעות משפטיות הן הדרך השכיחה לפתרון מחלוקות בין אנשים בחברה המערבית. השיטה המשפטית מעולם לא הייתה מושלמת ובעצם נחשבה לרע במיעוטו לעומת האפשרויות האחרות. עם השנים ועם ההתפתחות האנושית, רבו החסרונות של השיטה המשפטית על יתרונותיה וכך חזרה לשולחן אלטרנטיבה יעילה, מהירה וזולה יותר: גישור עסקי.

גישור עסקי משמש תחנה בין משא ומתן כושל לבין התדיינות משפטית אותה ברוב המקרים הוא מצליח למנוע. מגשר מיומן יכול לסייע לצדדים שנקלעו לסכסוך עסקי להגיע להסדר ולהסכם שהם אינם מסוגלים להגיע אליו לבדם, אך עדיין אינם מעוניינים שצד שלישי יכריע בו עבורם. כתוצאה מכך חברות וגופים עסקיים רבים חוסכים כסף, זמן, ומפחי נפש רבים כשהם בוחרים לפתור את הסכסוך אליו נקלעו באמצעות תהליך גישור. 

במשאל שנערך בין עורכי הדין של החברות הגדולות בארצות הברית בו נבחנה גישתם בנוגע לנושא הגישור הצהירו רובם המכריע של עורכי הדין, כי הם מעדיפים את הגישור על פני כל אלטרנטיבה אחרת של יישוב סכסוכים.

מדוע, בדומה לעורכי הדין, מעדיפים גם אנשי עסקים בישראל ובעולם את הגישור כדרך ליישוב סכסוכים וחילוקי דעות?

הנה מספר סיבות:

חסכון משמעותי בזמן – תהליך הגישור נמשך זמן קצר ולרוב מסתיים בתוך ימים או שבועות ספורים  (לעיתים אף ביום אחד). זאת בניגוד למשפט ממוצע הנמשך בישראל בין שלוש לשש שנים.

הפחתת ההוצאות – תהליך גישור עסקי עולה לעסק חלק מזערי מהמחיר שהיה עולה הדיון המשפטי סביב אותו הסכסוך בדיוק. העלות עבור תהליך גישור עסקי עומד על אלפי שקלים בודדים לעומת עשרות אלפי שקלים (ולעתים אף יותר) המשולמים עבור הליכים משפטיים. פעמים רבות הליך הגישור עצמו יותר זול מאגרת בית המשפט שהיו הצדדים משלמים אילו היו מגישים תביעה.

יתרון לעסקים קטנים ובינוניים – כיוון שהגישור דורש מהצדדים לבזבז פחות זמן וכסף לעומת הליכים אחרים (בוררות, משפט) הרי שעסקים קטנים יכולים להרשות לעצמם לפנות לדרך הזאת במיוחד לאור העובדה שהאלטרנטיבה היחידה שעומדת בפניהם היא דיון משפטי יקר שבו היו נאלצים במרבית המקרים להגיע להסדרים ולפשרות פחות טובות בשל מחסור במשאבים ובזמן. 

סודיות: שמירה על המוניטין ושמו הטוב של העסק – כשהמדובר בסכסוכים עסקיים יש לצדדים המעורבים, אינטרס על פיו מוטב כי הסכסוך ייפתר בצורה חשאית הרחוקה מאור הזרקורים. בקטגוריה זאת להליך הגישור העסקי יתרון משמעותי שכן מדובר בהליך חסוי לגמרי, גם בכל הקשור לדיני ראיות ובתי המשפט. אי לכך יכולים הצדדים לדבר באופן חופשי ומבלי לחשוש שמה שיגידו ישמש נגדם אם המקרה יגיע לבית המשפט. אם בכל זאת יקיים החשש שהצד השני ישתמש בדברים שנאמרו בגישור כנגד הצד שחשף אותם, ניתן לתאם עם המגשר המוביל את התהליך איזה מידע יעלה על השולחן ואיזה יישאר רק בין הדובר והמגשר.

מניעת קיטוב והסלמה – הליך גישור עסקי מאפשר שיח חיובי בין הצדדים ומכיוון שכך עשוי לחזק את מערכת היחסים ביניהם. כאשר בני אדם מסוכסכים נכנסים לבית המשפט הם אינם מחבבים זה את זה. כאשר הם יוצאים ממנו – הם שונאים בנפש. כל אחד מהם שומע איך יריבו (או עורך-דינו) משמיצים ומכפישים אותו. שיטת העימות המשפטי כופה על הצדדים את הקיטוב ואת החמרת היחסים.

השארת פתח לשיתוף פעולה בעתיד – צדדים המקיימים ביניהם קשרים או צפויים להיפגש בעתיד (שותפים, ספק ורוכש, מוכר וקונה, בעלי חברה, בעלים משותפים של רכוש וכדומה) כדאי שיפתחו בהליכי גישור מהר ככל האפשר כדי למנוע החרפה של היחסים, ולאפשר את חידוש היחסים.

עידוד וחיזוק התקשורת בין צדדים – לא פעם התסכול והכעס מרחיקים את הצדדים זה מזה באופן שלפחות אחד מהם מסרב לשוחח עם הצד השני. המגשר עשוי לסייע להם לחדש את השיח, ואם צריך גם לשמש כצינור להעברת מסרים ביניהם.

החשש מפני החלטה פוגעת, מזיקה או מוטעית – בעוד שבבית המשפט מכריע אדם שאיננו קרוב לעסק ואינו מכיר אותו, הרי בגישור הצדדים עצמם הם המחליטים הסופיים ואיש איננו יכול לכפות עליהם פתרון שאינם מעוניינים בו או שהם סבורים שאיננו לטובתם.

תחושת נוחות – הגישור הוא למעשה צורה של משא ומתן (בסיוע צד שלישי) ואנשי עסקים מורגלים במשא ומתן. הגישור העסקי שומר על מרכיבים רבים של המשא ומתן ואנשי עסקים מרגישים נוחות יותר גדולה כשהם מצויים בעולם של משא ומתן, המוכר להם, מאשר כאשר הם נופלים לעולם המשפט הזר להם.

יצירתיות – הליך הגישור הוא הליך גמיש והוא פותח צוהר לפתרונות מיוחדים ויצירתיים (שיהיו מוסכמים על שני הצדדים). כאמור, הגעה לפתרונות מהסוג הזה איננה אופציונאלית בהליך משפטי.

מניעת הסטיגמה של “מפסיד“ – סכסוכים עסקיים עלולים להתעורר בכל סוג של עסק או מסחר כגון עסקה משותפת, שותפות, חוזה לאספקה, הסכם בניה, הסכם רישיון, שכירות, הסכמי שירותים והסדרים עסקיים אחרים. במהירות וביעילות. יתירה מזו, הפניה לגישור לפני פתיחה בהליכים משפטיים מונעת את הקיטוב והצטברות הזעם אשר נובעים בהליך שיפוטי, מקריאת כתבי טענות תוקפניים של שני הצדדים, ומשמיעת דברי בלע מן הצד השני.

כאשר בעל עסק נקלע לסכסוך ומחפש דרך לפתור אותו, עליו לשאול את עצמו מספר שאלות: 

האם יש חשיבות בשמירת היחסים העסקיים בין הצדדים?

האם מידע שיתגלה לציבור הרחב במהלך המשפט עלול לפגוע בעסק?

האם יישוב מהיר של הסכסוך חשוב לצדדים?

האם החשיפה בפני הציבור עלולה להפריע לעסקים?

אם התשובה לאחת השאלות הללו חיובית – הגישור הוא הדרך העדיפה והרצויה ליישוב הסכסוך.

מידע מקצועי לשימושכם
קונסטרוקטור בחריש

  המונח קונסטרוקטור אולי קצת נשמע לכם מוזר אבל אם כבר בעבר עברתם שיפוץ ביתי או רכשתם מבנה חדש בוודאי כבר יצא לכם לפגוש במונח

קונסטרוקטור בעומר

  המונח קונסטרוקטור אולי קצת נשמע לכם מוזר אבל אם כבר בעבר עברתם שיפוץ ביתי או רכשתם מבנה חדש בוודאי כבר יצא לכם לפגוש במונח

קונסטרוקטור בתל-אביב

  המונח קונסטרוקטור אולי קצת נשמע לכם מוזר אבל אם כבר בעבר עברתם שיפוץ ביתי או רכשתם מבנה חדש בוודאי כבר יצא לכם לפגוש במונח

קונסטרוקטור מומלץ בחריש

גרים בחריש ורוצים לעשות שינוי בבית? חושבים על דירה בחריש ? בשביל להתחיל בפרויקט עליכם ליצור קשר עם קונסטרוקטור מומלץ אשר יכול לעבור אתכם את

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!